Här finns våra köpvillkor för privatperson respektive företag.
1. Allmänt
Vi säljer varor med leverans inom Sverige.
Beställningar tas enbart emot via hemsidan. Ni är alltid välkomna att kontakta vår kundservice om ni har frågor om er beställning.
Efter att ha beställt från oss förbinder ni er att bevaka er inkorg då all kommunikation rörande er beställning sker via mail. Ni kan alltid följa er beställning via länken i orderbekräftelsen.
Vi förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger. Vi reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och felaktig artikelinformation.
Har ditt företag eller organisation ett avtal med oss så gäller särskilda villkor enligt avtal.
2. Priser och betalning
Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.
Vi samarbetar med Klarna för att kunna erbjuda er som kund alternativa betalmetoder. Ni väljer mellan fakturabetalning eller kortbetalning.
Fakturan har 30 dagars förfallotid. Mer information om Klarnas användarvillkor och Klarnas kontaktuppgifter hittar ni hos Klarna.se
3. Fraktsätt och speditörer
Aktuell kostnad för fraktsätt framgår i kassan. Hos oss kan ni få följande fraktsätt:
Postnord företagspaket/varubrev
Mindre försändelser skickas som varubrev för leverans till dörr eller brevlåda. Om försändelsen är för stor för brevlådan kommer den att skickas till företagets närmaste Postnordombud och ni får en avisering om att försändelsen kan hämtas ut. Större försändelser skickas som företagspaket direkt till leveransadressen. Företagspaket kräver kvittens av mottagaren vid leverans.
* Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar PostNord med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 62, samt 89-98.
** Leverans sker i enlighet med de uppgifter som anges vid beställningstillfället. Ni har därför ett ansvar att ange korrekta uppgifter. Om leverans skett enligt avtal men det visar sig att uppgifterna inte är korrekta, är det utom vårt ansvar.
4. Leveranser
Den totala leveranstiden för beställningen presenteras endast i kassan, där även frakttiden är inräknad beroende på fraktsätt. Hur snart en vara kan skickas (frakttid ej inräknad) står angiven på respektive produktsida. Av miljöskäl och god service försöker vi alltid att samleverera er beställning.
5. Försening
Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka er beställning om det uppstår problematik med leveranser till oss eller problem med betalningen.
Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure, (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar vi inte för förseningarna.
6. Avbokning
Varor som finns att beställa är varor som finns i lager hos oss eller vår leverantör. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos oss eller de leverantörer vi samarbetar med avbokas den från er beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning skickas den informationen till er via mail.
7. Ångerrätt och retur
Företag och offentlig verksamhet omfattas inte av ånger- och returrätten. För avtalskunder gäller villkor för ångerrätt och retur utifrån respektive avtal.
8. Ej uthämtade paket
För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi er för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr.
9. Reklamation
När ni som kund hämtar ut eller tar emot er beställning ska ni omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte t.ex fel orsakade av normalt slitage. Reklamation sker via mail till butik@hdab.nu. Du kan även meddela din reklamation via post om du önskar, skicka då ditt reklamationsärende till Hellman Dynamic AB, Forskargatan 3 78454 Borlänge. Bifoga alltid bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet. Du som kund har möjlighet att välja på att få felet avhjälpt, en omleverans av varan alternativt ett återköp. För att vi ska kunna genomföra en omleverans krävs det att aktuell vara finns tillgänglig. Vid godkänd reklamation bekostar vi kostnaden för returfrakt.
Reklamation till oss ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom tre år.
10. Tvist
Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska avgöras i allmän domstol enligt svensk lag.
11. Personuppgifter
Det är viktigt för oss att ni som kund känner trygghet när ni handlar hos oss. Här kan ni läsa om hur vi hanterar och skyddar personuppgifter
Om ni beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut företagets namn och/eller beställarens förnamn och efternamn för att mottagaren ska känna sig trygg i att hämta ut beställningen.
För frågor kring innebörden av ovanstående eller tillvägagångssätt vid reklamationer, transportskador eller annat, kontakta oss här.
Köp- och leveransvillkoren uppdaterades senast den: 10 aug 2022